Er is in Nederland steeds meer
regelgeving, die ook nog steeds gedetailleerder is. Helpt het wel om
die regels steeds verder aan te scherpen en te toetsen? Of tuigen we
een heel circuit op waar de klant vervolgens weinig aan heeft? Een beschouwing over regels van verzekeraars en goed verzekeraarschap.
Zo zit ik in een commissie die een
gedragscode rond governance van verzekeraars bekijkt, een vorm van
door de politiek afgedwongen zelfregulering na de affaires met de woekerpolissen, hoge
bonussen en bijna faillissement van bankverzekeraars. Alleen al de
term governance is genoeg om de klanten onder de verzuchting “Lekker
belangrijk” weg te jagen. (Governance is de wijze waarop
ondernemingen worden bestuurd en de wijze waarop toezicht wordt
gehouden op dat bestuur.) Enfin, in die code staan regels om de
belangen van de klant centraal te stellen, risico goed in de gaten te
houden en nieuwe producten steeds te toetsen op belangen voor klanten
en andere betrokkenen. Mooi zou je denken.
Maar als je de verzekeraars in hun hart kijkt, zijn ze er eigenlijk niet blij mee. En zeker niet dat een commissie hen toetst ...
Maar als je de verzekeraars in hun hart kijkt, zijn ze er eigenlijk niet blij mee. En zeker niet dat een commissie hen toetst ...
Eigen gedragsregels en andere normen
Want de verzekeringssector heeft zelf
nogal wat gedragsregels opgesteld. Denk aan “Bedrijfsregeling
Niet aangetekend verzenden opzeggingen” (om opzeggingen door
verzekeraars namens particuliere klanten op een eenvoudige manier,
namelijk niet per aangetekende post, te laten verlopen). Of de
“regeling terugvordering expertisekosten” die voorkomt
dat expertisekosten voor een schade aan een verzekerd motorrijtuig op
de WAM- of aansprakelijkheidsverzekeraar van de aansprakelijke partij
kunnen worden verhaald. Tot aan de Gedragscode Verzekeraars die van de kernwaarden ‘zekerheid bieden’, ‘mogelijk maken’ en ‘maatschappelijk
betrokken zijn’ een uitwerking in gedragsregels maakt. Daarin vind je goede regels zoals "Wij onthouden ons van oneigenlijke verkoopmotieven, -methoden en -uitingen".
betrokken zijn’ een uitwerking in gedragsregels maakt. Daarin vind je goede regels zoals "Wij onthouden ons van oneigenlijke verkoopmotieven, -methoden en -uitingen".
Verder is er ook regelgeving van het
ministerie van Financiën, al heel lang, er zijn richtlijnen van de
Autoriteit Financiële Markten en van de Nederlandse Bank. Vervolgens (ik
weet niet in hoeverre het kabinet dit overneemt) liggen er 40
voorstellen “gericht op het gezonder maken van financiële
instellingen, het beter beschermen van de consument en centraal
stellen van het klantbelang in de dienstverlening en het versterken
en uitbreiden van het toezicht op de sector”.
Op die manier zijn er nogal wat regels,
beschermingsregels normen of afspraken om soepel te komen tot een
afhandeling waar iedereen zich in kan vinden en er komen er steeds meer bij.
Hoe hoort het eigenlijk?
veel etiquetteboekjes |
Maar daar sta je dan en als
verzekeraar vraag je je af: “Hoe hoort het eigenlijk ....?” En
zoo heel vaak handelt men maar lukraak, in de hoop, dat het zoo wel
kan. Men neemt het niet meer zoo nauw zeggen velen - toegegeven, maar
het komt meer voor dan dezulken meenen, dat men zichzelf nadeel
toebrengt door een ongewild tekortschieten in wellevendheid en
correcte vormen. En dat heb ik
niet bedacht, nee, dat zei Amy Groskamp - Ten Have in 1939 al. Sindsdien zijn er nog veel nieuwe etiquetteboekjes uitgebracht
Het is
een boekwerk waarin gewaarschuwd wordt dat de regels nog niet
volledig zijn: Op algeheele volledigheid maakt dit boek
geen aanspraak: immers ergens is altijd een geval, dat er niet
instaat en degene, die dit geval betreft zegt: dat staat er niet eens
in!
Zo is het ook met
verzekeraars. Die krijgen steeds nieuwe hoofdstukken in het
denkbeeldige boekje met etiquette. Maar we weten ook dat die boekjes
steeds verder aangevuld kunnen worden. Dat is wat momenteel nogal
eens gebeurt. Als iets niet goed geregeld is, moet dat snel alsnog
gebeuren. Met als gevolg dat klanten niet kunnen doorgronden of
verzekeraars zich nu wel of niet netjes gedragen. We kennen het
boekje “Hoe hoort het eigenlijk?” en de gedragsregels
niet uit ons hoofd.
Goed verzekeraarschap
Toch weten we
allemaal wel aan te geven wanneer we niet netjes behandeld zijn. Dat
komt omdat we eigenlijk best een gevoel hebben van “goed
verzekeraarschap”. (Zorgverzekeraars werkten die term al eens uit in ..... een gedragscode).
In de
belastingwetgeving wordt gewerkt met het begrip Goed
koopmansgebruik. Dit verwijst
naar wat een goed koopman zou doen om zijn onderneming zo goed
mogelijk te voeren. Het Goed koopmansgebruik is een dynamisch begrip,
het begrip verandert in de loop der tijd. Het is een open begrip. Dit
betekent dat invulling aan dit begrip wordt gegeven in de praktijk en
uiteindelijk bepaald door de rechter. Zo houdt het
realiteitsbeginsel - dat er bij hoort -
in dat er altijd waarheidsgetrouw moet worden weergegeven bij het
bepalen van de winst. Dit betekent oa. dat de werkelijke
situatie de grondslag is voor de
winst- of verliesbepaling en niet bepaalde juridische of
andere constructies en dat er
geen twijfel is over wat zeker en wat onzeker is.
In de Wet op het
Consumentenkrediet treffen we het begrip als een kredietgever "handelt in strijd met hetgeen van een goed kredietgever in het maatschappelijk verkeer mag worden verwacht". Dit zien we ook bij verzekeraars. Het gaat dan opnieuw om het niet handelen in strijd met wat van een goed verzekeraar in het maatschappelijk verkeer mag worden verwacht. (Al staat dat er niet letterlijk in bij de zorgverzekeraars)
Een open invulling van goed verzekeraarschap
De boekjes van
onder andere Amy Groskamp - Ten Have beschrijven heel veel. Maar ze
benadrukken ook dat iemand met goede manieren iemand is die aanvoelt
wat hij moet doen om een ander mens niet te hinderen, maar naar de
zin te maken. Dat is de essentie. Het gaat er niet om
dat je de regels goed kent, maar dat goed verzekeraarschap een open
begrip is dat ingevuld wordt in de praktijk en aangepast aan de tijd.
Ik ben niet tegen
regelgeving die afdwingbaar is, de verzekeraars moeten niet klagen.
Zij moeten zich realiseren dat het een tijd is waarin veel waarde
wordt gehecht om een nieuwe Amy Groskamp - Ten Have uit te brengen voor
verzekeraars.
Ik zou het wenselijk vinden als verzekeraars zich door
de buitenwereld meer laten toetsen op goed verzekeraarschap. En dat een open begrip laten zijn, in plaats van dat steeds preciezer in te vullen en vervolgens te concluderen dat bepaald gedrag geoorloofd is omdat nergens staat dat het verboden is. Want dat gebeurt meestal met van bovenaf opgelegde regels.
Dat
goed verzekeraarschap wordt nu getoetst bij klachten die bij de ombudsman komen. Maar eigenlijk
zou het een permanent onderwerp van gesprek moeten zijn. Zo niet de
verzekeraars. Het Verbond van Verzekeraars wil vooral "in
gesprek met het kabinet en Kamer over aandacht vragen voor de
uitvoerbaarheid van de plannen en de gevolgen voor de administratieve
lastendruk". De overheid geeft hen overigens weinig ruimte om het gesprek over een dergelijk open begrip met de klantenorganisaties aan te gaan. Die werkt vooral aan wettelijke regels voor duidelijke informatie aan de consument en voorwaarden voor de reclame voor financiële producten. Beide zijn erg gericht op precieze regels en volledigheid.
De verzekeraars zouden net als met Amy Groskamp Ten Have
moeten uitnodigen tot dat gesprek: Van harte hoop ik, dat
iedereen, die meent aanvullend of verbeterend commentaar op deze
bladzijden te kunnen leveren, niet zal schromen zijn of haar meening
aan den uitgever kenbaar te maken. Daar hebben de klanten
misschien meer aan dan aan nieuwe regels of aan geklaag over veel regels.
Eigen codes Verbond van verzekeraars
http://www.verbondvanverzekeraars.nl/UserFiles/Image/Codewijzer_Zelfregulering_okt.2012.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten